Kim Goltermann 3. marts 2012, 16:20
Grundlovens ordlyd
Hej Jens, uden i øvrigt at tage stilling til Jennis argumenter må jeg
give hende ret i at kommuner ikke har ret til at ekspropriere. Det
fremgår klokkeklart af Grundloven.
Lad os se på Grundlovens ordlyd:
Fra §73, Stk. 1 “Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.”
Ekspropriation kan altså kun ske ifølge lov….. men hvad ligger der
egentlig i den formulering. For at blive klogere på det skal vi lige
tage et kig på Grundlovens § 44, Stk. 1.
der lyder “Ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.”
Stort set samme formulering og som du måske er bekendt med så
tildeles indfødsret til udlændinge altid gennem en af Folketinget
vedtaget lov, der nævner hver eneste person der får indfødsret ved navn.
Spørgsmålet er så om vi kan tolke det derhen at hver eneste
ekspropriation forudsætter en lov fremsat og vedtaget i Folketinget. Vi
må tilbage til §73, Stk 2. som kun de færreste gider læse da de tror alt
er forklaret i Stk. 1. Her står “Når et lovforslag vedrørende
ekspropriationen af ejendom er vedtaget, kan en trediedel af
folketingets medlemmer indenfor en frist af tre søgnedage fra forslagets
endelige vedtagelse kræve, at det først indstilles til kongelig
stadfæstelse, når nyvalg til folketinget har fundet sted, og forslaget
påny er vedtaget af det derefter sammentrædende folketing.”
Læg mærke til grammatikken! Ekspropriationen, altså en specifik
ekspropriaton, ikke ekspropriationer sådan i al almindelighed.
Folketinget gives også en indsigelsesret, hvilket kun giver mening hvis
hver eneste propriation skal vedtages gennem særegne lovforslag. Hvordan
kan en tredjedel af Folketinget gøre indsigelsesretten gældende hvis
det eksproprieres på må og få uden at sagerne er inde over Foketinget
hver gang? Det kan Folketinget logisk set ikke og derfor indikerer
Folketingets indsigelsesret klart at ekspropriationerne SKAL indover
Folketinget i hvert eneste tilfælde.
Men er det ikke at gøre det meget vanskeligt at ekspropriere når
Grundloven sådan kræver lovforslag fremsat og vedtaget i hvert eneste
tilfælde? Jo da, og da §73, Stk. 1 starter med ordene “Ejendomsretten er
ukrænkelig” så giver det perfekt mening at Grundlovens ophavsmænd
bevidst søgte at gøre det meget vanskeligt for magthaverne alligevel at
krænke den. Det var i hvert fald aldrig Grundlovsgivernes intention at
tilfælde deltids politikere i et tilfældigt byråd skulle have autoritet
til at rykke rundt på ejendomsretten.
Men er det så ikke muligt at formuleringerne i §73 alligevel giver
mulighed for at kommunerne kan ekspropriere efter Planloven (eller andre
love vedtaget af Folketinget)?
Her kan vi eksempelvis besøge §71, Stk 2 der lyder “Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel i loven.”
Her refererer Grundloven til anden lovgivning, der tillader at den
ellers ukrænkelige personlige frihed (se Stk. 1 af samme paragraf)
alligevel kan krænkes. Her bruges ordene “hjemmel i loven” – ikke
“ifølge lov”. Intet steds i Grundloven er der den mindste antydning af
at ekspropriation er lovligt med “hjemmel i loven” hvad enten vi kalder
den Planloven eller andet.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at praksis er en anden, men enhver
med en smule logisk sans og evnen at læse kan selvfølgelig se at det er
et klokkelklart Grundlovsbrud hver eneste gang der eksproprieres privat
ejendom i Danmark uden Folketinget har været involveret direkte. At
folkevalgte politikere kan slippe afsted med at tilsidesætte Grundloven
rutinemæssigt skyldes ene og alene at Danmark ikke har en uafhængig,
permanent forfatningsdomstol…. og det gør på en måde Danmark til en
“bananrepublik” for hvem kan stoppe magthavernes ulovligheder i forhold
til Grundloven? Ingen!!
Det er lidt same problemstilling, som når en EU-begejstret regering
sætter egne ministerielle jurister til at vurdere om en ny EU-traktat
kræver folkeafstemning efter Grundlovens §20. Sjovt nok kommer
regeringens egne jurister altid frem til at §20 ikke kræver
folkeafstemning i det konkrete tilfælde. Hvor og til hvem kan vi borgere
indanke de regeringsansatte juristers fortolkning af Grundloven? I
danmark er der reelt ingen uvildig instans der kigger magthaverne i
kortene vis a vis Grundloven.